Yararlı Bilgiler

Ramazanda Sağlıklı ve Dengeli Beslenme

Ramazanda sahurda çok yemek yerine daha yavaş sindirilen ve daha uzun süre tokluk hissi sağlayan proteinli ve lifli yiyecekler tercih edilmelidir. Bu besinler; tam tahıllı ürünler (kepekli ekmek vb), süt ürünleri (süt, yoğurt, peynir vb), et çeşitleri (tavuk, balık ve kırmızı et) ve yumurta, sebze ve meyvelerdir. Lifli yiyecekler tercih edilerek, Ramazan'da en sık görülen sorunlardan biri olan kabızlık problemi de önlenebilmektedir. Beyaz undan yapılmış hamur işleri ve şekerli yiyeceklerden ise, insülin salgısını uyararak çabuk acıkmaya neden oldukları ve kabızlığı tetikledikleri için kaçınılmalıdır.

Ramazanda sağlıklı beslenme önerileri;

  • Sahurda, kesinlikle ağır gıdalar tüketilmemelidir. Oldukça zengin bir kahvaltı yapmak; hem sindirim açısından daha sağlıklı, hem de gün içerisinde tok kalabilmek için birebirdir.
  • Bol su tüketilmelidir. Uzun süre ve yüksek sıcaklıkta tutulan oruç sebebiyle, vücut susuz kalmaktadır. Bu durumda vücudun su-iyon dengesini bozmaktadır. Bozulan su-iyon dengesi, oruç sırasında bayılmaya kadar çeşitli rahatsızlıklara sebep olabilmektedir. Bu yüzden iftardan, sahura kadar olan süreçte, düzenli aralıklarla 2,5-3 litre su tüketilmelidr.
  • Sahurda, gün içerisinde fazla susamaya sebep olabilicek; tuzlu ve baharatlı gıdalardan uzak durulmalıdır.
  • Uzun süre açlık sebebiyle, insan metabolizması yavaşlamaktadır. Metabolizmayı hızlandırmak için; iftar ve sahur arasında düzenli aralıklarla besin tüketimine devam edilmelidir.
  • İftarda, yemekler oldukça yavaş bir şekilde, bolca çiğneyerek tüketilmelidir. Metabolizma yavaşladığı için sindirimde zorlaşır. Bu yüzden bolca çiğneyip, yavaş tüketerek sindirim sistemine yardımcı olunulmalıdır.
  • İftarda ağır yemeklerin tüketiminden kaçınılmalıdır. Yemeğe, ılık bir çorbayla başlamak, hem mideyi rahatlatır, hem de aşırı yemek tüketiminin önüne geçer.
  • İftarda çok ağır, şerbetli tatlılar yerine; daha hafif, sütlü tatlılar ve benzerlerini tüketmek daha sağlıklı olucaktır.
  • Vücudun sindirimine yardımcı olmak için; fındık ve badem gibi lifli gıdalar bolca tüketilmelidir. Özellikle iftar ile sahur arasındaki süreçte tüketimleri idealdir.
  • Sahur ve iftar için; daha sağlıklı, daha az yağlı ve daha az baharatlı gıdalar içeren menüler hazırlanmalıdır.
  • Düzenli meyve tüketimine özen gösterilmelidir. Vücudun ihtiyacı olan vitaminleri karşılamak için; mevsimsel meyvelerin, düzenli tüketimi şarttır.

Kaynak: 1,